Thamshavnbanen var Norges første elektriske jernbane, bygd i 1908 for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk til havna ved Orkanger. Banen hadde også passasjertransport fra starten fram til 1963. Da produksjonen i gruvene på Løkken Verk ble lagt om i 1974, sluttet kistogene å gå. På dagen 75 år etter åpningen av banen rullet det første museumstoget igjen på skinnegangen mellom Løkken Verk og Fannrem, og banen er i dag verdens eldste jernbane drevet på vekselstrøm. Svært mye av det opprinnelige, rullende materiellet er tatt vare på. I tillegg til personvognene er også to lokomotiv fra 1908 og 1917 bevart, og «Kongevognen» fra 1908 er verdens eneste motorsalongvogn i drift. I dag blir det kjørt rutetog mellom Løkken Verk og Bårdshaug, og du og dine medpassasjerer reiser i nøyaktig de samme vognene som ble brukt da banen åpnet i 1908. En togvert forteller om denne unike jernbanens historie, og i Thamshavnbanens egen restaurantvogn kan du nyte et godt måltid. Det er også mulig å chartre et tog for spesielle anledninger, og restauranten har en rikholdig meny og alle rettigheter. Det eldste materiellet står utstilt på Informasjonssenteret ved Løkken stasjon. Her er også utstillinger om banens historie presentert sammen med utstillinger om gruvedriften på Løkken Verk fra 1654.
Innehaver av Olavsrosa
Adresse
Meldal, Trøndelag
Torfinn Bjørnaas plass 2, Løkken Verk. Løkken Verk-Bårdshaug. Følg RV 700 til Løkken Verk.
Se på kartTelefon
72 49 91 00Epost:
post@oi.noWebadresse:
Thamshavnbanen, Orkla Industrimuseumsesong
- Sesongåpent
servering
- Full servering
fasiliteter
- Sammensatt opplevelse
- Handelssted, utsalg
- Utstilling
- Omvisning
- Aktiviteter
tilretteleggelse
- Handikapptoalett